Program Szkoła dla innowatora

 1.jpg

Program Szkoła dla innowatora

 To trzyletni projekt pilotażowy prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w konsorcjum ze Stowarzyszeniem WIS z Radowa Małego, Szkołą Edukacji Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, przy wsparciu Deloitte Polska oraz Fundacji Zwolnieni z Teorii. Inicjatorami projektu są Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Jednym z bardzo ważnych celów projektu było wypracowanie i przetestowanie w mikroskali rozwiązań służących kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji proinnowacyjnych w systemie oświaty oraz przygotowanie rekomendacji dla Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Edukacji Narodowej w tym zakresie. W projekcie brało udział 20 szkół z terenu całej Polski wyłonionych w drodze konkursu. Nasza szkoła znalazła się w prestiżowym gronie 20 szkół zakwalifikowanych do projektu z ponad 400 szkół biorących udział w procesie rekrutacji. Do projektu wybraliśmy jedną z klas szóstych (VIB), która w roku szkolnym 2020/2021 stała się klasą siódmą. Dziewięciu nauczycieli wyznaczonych do projektu uczyło w wybranej klasie. Co było regulaminowym warunkiem. Działania projektowe rozpoczęły się pod koniec lutego 2020 r. od szkolenia dyrektorów 20 wybranych szkół. Następnie odbyło się szkolenie połowy grupy nauczycieli. Niestety druga grupa nie został już przeszkolona w planowanym terminie z powodu wprowadzenia obostrzeń sanitarnych będących skutkiem pandemii. Zostały zawieszone wszelkie działania szkoleniowe, do których powrócono w czerwcu 2020 r., a prowadzono je w lipcu i sierpniu. Wtedy to najpierw dyrektorzy, a później w małych grupach nauczyciele odbyli wizyty studyjne w innowacyjnej szkole w Radowie Małym (woj. zachodniopomorskie).  W sierpniu dwudniową wizytę w naszej szkole złożyli trenerzy wyznaczeni przez CEO. Od września 2020 r. projekt Szkoła dla innowatora zaczął realizować się z docelową grupą uczniów tj. klasą VIIB.

Poniżej przykładowy opis działań jednego z zespołów nauczycieli:

„Działania podjęte w ramach projektu:
a. wybór wiązki kompetencji proinnowacyjnych - Współpraca (realizowane
pomocy we wdrożeniu nowych metod pracy. W tych warsztatach wzięła udział

większa grupa nauczycieli, nie tylko ci z grupy projektowej przez dwuosobowy zespół nauczycieli: matematyka i biologa),


b. spotkania online z trenerkami dotyczące wybranej wiązki,
c. szkolenia na platformie NAI oraz udział w warsztatach organizowanych przez    CEO,
d. zadanie interdyscyplinarne przeprowadzone w klasie 7b na przełomie listopada i grudnia 2020 r.: 

  

 Piramida żywieniowa (we współpracy z nauczycielami przedmiotów; biologia, w-f, język angielski), na które składały się spotkania nauczycieli w swoim gronie, spotkania z mentorem - na których ułożono plan zadania interdyscyplinarnego, cele zadania, podział zadania na poszczególne przedmioty, podział klasy na grupy. Zadanie miało na celu kształtowanie u uczniów umiejętności dobrej komunikacji (słuchanie, formułowanie wypowiedzi, tworzenie przestrzeni do wypowiedzi innych, zasady wzajemnego szacunku, pracy z informacją zwrotną), działania nastawionego na osiąganie synergii (wspieranie wysiłku innych, wzajemne ucznia się) oraz indywidualnej odpowiedzialności (świadomość wspólnego celu działania zespołu, podejmowanie roli w zespole, dostrzeganie perspektywy innych członków zespołu, gotowość do kompromisu).”

 2.jpg

 3.jpg

 4.jpg

 5.jpg

 6.jpg

 

Powrót na początek strony